Starten als ZZP-er...

Hoe werkt het?

Wij zien de marktomstandigheden voor bedrijven enorm veranderen. Bedrijven moeten veelal noodgedwongen bezuinigen, personeel moet ontslagen worden en organisaties wankelen. Als het werk vervolgens weer toeneemt is er nauwelijks budget om personeel aan te nemen. Bedrijven besluiten het werk te laten uitvoeren door ZZP-ers.

Belangrijk voor ZZP-ers 

Het werken als   ZZP-er hoe werkt dat nou precies? Dan wordt je een bedrijf en moet ik zelf mijn opdrachten vinden. Daarnaast moet ik gaan administreren en factureren, terwijl ik daar helemaal geen tijd of de juiste kennis voor heb. Hoe zit dat met de inkomstenbelasting en starters/ondernemersaftrek? Waar moet ik eigenlijk aan voldoen als ik ga ZZP-en? Bij wie kan ik terecht voor advies? Kortom, ZZP-en biedt veel kansen maar roept ook veel vragen op. 


Dat is precies wat wij u bieden vanuit DWV Consultancy, wij bieden antwoord op al die vragen. Naast dat wij interessante opdrachten bemiddelen houden wij je administratie bij, registreren wij de gewerkte uren, en stellen wij handige tools ter beschikking voor facturatie. Zo wordt ZZP-en een fluitje van een cent.

Algemene informatie voor ZZP-en

Administratie voor ZZP’ers

Naast werken en opdrachten binnenhalen moet je ook nog eens een administratie bijhouden. Dit blijft voor veel ZZP-ers het grootste vraagteken. Kan ik dat wel, een administratie voor mijn bedrijf bijhouden? En als ik het kan heb ik er dan wel de tijd voor om dit tot in de puntjes te verzorgen? Ik ben niet op de hoogte van fiscale voordelen, loop ik nou geld mis? Waar moet mijn administratie eigenlijk aan voldoen en wie gaat mijn administratie controleren?

Laten we eerlijk zijn, er zijn leukere dingen te bedenken dan de administratie van uw bedrijf bij houden. Facturen versturen is natuurlijk wel leuk om te doen, je ziet letterlijk op papier waar je zo hard voor werkt. Maar dan begint het.... je moet bij houden of je facturen betaald zijn, zo niet moet er achteraan gebeld worden. Je moet bij houden wat je uitgeeft. Je moet een btw-aangifte per drie maanden verzorgen en aan het eind van het jaar een inkomensaangifte. Best wel veel werk en dat alles terwijl je nog geen seconde met je echte werk bezig bent geweest.

Geen zorgen!! DWV Consultancy neemt deze zorg uit handen zodat jij je kan concentreren op je echte werk!

BTW rekenen op de facturen

Voor vrijwel iedere onderneming geldt dat er bovenop het factuurbedrag of bovenop het tarief BTW moet worden gerekend. Deze BTW moet de onderneming weer afdragen aan de staat. Afhankelijk van de onderneming, het beroep en/of dienst dien je 6% of 21% btw te berekenen (of de BTW te verleggen naar je opdrachtgever, lees hieronder meer over BTW verleggen). Vervolgens kan je ook de BTW op alle zakelijke kosten en inkopen terugvragen bij de BTW-aangifte. Startende zelfstandigen die in één jaar minder dan € 1883,- hoeven af te dragen kunnen gebruik maken van de voordelige “Kleine Ondernemersregeling BTW”. Voor een aantal beroepen geldt een vrijstelling, wilt je weten of je beroep/onderneming vrijgesteld is van BTW neem dan contact met ons op.

Het is ook mogelijk dat de BTW verlegd word naar bijvoorbeeld een hoofdaannemer. Je mag dan in zo’n situatie op de factuur aangeven dat je geen BTW in rekening brengt en dat de BTW verlegd wordt naar jouw opdrachtgever. Dit moet uiteraard voor aanvang van de opdracht goed overeengekomen worden met de opdrachtgever. Moet je later alsnog BTW afdragen gaat dit ten koste van je tarief en dus je eigen inkomsten.

Onkosten aftrekbaar voor ZZP’ers

Als ondernemer (ZZP-er) mag je zo goed als alle kosten die je maakt voor je bedrijf in mindering brengen op de winst uit uw onderneming. De gemaakte kosten dienen wel enige relatie tot je werk te hebben. Een laptop die u nodig hebt om bij opdrachtgevers te kunnen werken is aftrekbaar. Bijvoorbeeld een luxe bril met designmontuur om uw contracten goed te kunnen lezen valt daar niet onder. Maar in principe bepaalt de ondernemer zelf welke kosten hij wil maken.

Let op! Je mag de onkosten in mindering brengen op de winst uit de onderneming. Je moet dus wel eerst winst maken voordat je daadwerkelijk iets aan aftrekbare kosten hebt. De kosten voor de diensten van DWV Consultancy  zijn aftrekbaar.

Twijfel je of bepaalde kosten aftrekbaar zijn? Neem dan contact met ons op en wij zoeken het voor je uit.

Belasting en belastingaftrek voor ZZP’ers

Iedereen in Nederland moet belasting betalen, ook ZZP-ers. Maar als de fiscus je als volledig ondernemer beschouwd die ondernemersrisico loopt, wordt dit beloond met belastingvoordelen. Zo is er de Zelfstandigenaftrek (aftrekpost max. € 9.498,-), Startersaftrek (aftrekpost max. € 2.123,-) en de MKB winstvrijstelling (aftrekpost van 12%). Naast deze belastingvoordelen zijn er talloze andere voordelen te behalen als ondernemer. Daarom om is een goede administratie, adviseur en belastingconsulent van zeer groot belang. We laten tenslotte geen belastingvoordeel bij de fiscus liggen?

Wil je meer weten over belasting en aftrek? Neem dan contact met ons op en wij zoeken het voor je uit.

Juridische bijstand en niet betalende opdrachtgevers

ZZP’ers zijn ondernemers en lopen ondernemersrisico. Juridische conflicten en niet betalende opdrachtgevers horen daar helaas ook bij. Bijna elke ondernemer maakt het weleens mee. Omdat jij als kleine zelfstandige moeilijk een vuist kan maken in het geval van juridische conflicten is rechtshulp en advies van groot belang. In je recht staan is een ding, je recht behalen is een tweede. Vaak lost een goed gesprek met duidelijke afspraken het conflict tussen twee partijen op, maar in sommige gevallen gaat het juridisch verder, bijvoorbeeld wanneer het gaat om schade, incasso of aansprakelijkheid. In die gevallen is juridische hulp erg belangrijk. Wanneer het gaat om niet betalende opdrachtgevers is hulp van een incassobureau noodzakelijk. In beide gevallen kunnen wij je van dienst zijn. Wij hebben partners geselecteerd die samen met jou de juridisch wegen naar succes zal bewandelen. Daarnaast hebben wij een overeenkomst gesloten met een incassobureau zodat u zonder al te hoge kosten een incasso procedure kan starten om uw facturen alsnog betaald te krijgen. Uiteraard bieden onze partners deze diensten aan tegen gereduceerde tarieven.

Verzekeren? Wat moet u verzekeren?

Je moet natuurlijk niets, maar als ZZP-er ben je erg kwetsbaar voor bijvoorbeeld inkomensverlies door werkeloosheid, arbeidsongeschiktheid en ongevallen. Daarnaast bent je verantwoordelijk als het gaat om aansprakelijkheid, juridische conflicten en vergeet niet uw pensioen. Het is aan jou om te bepalen welk risico aanvaardbaar is en welke risico’s dat niet zijn.

Als u wilt weten welke risico’s u loopt en ho u dit zou kunnen verzekeren neem dan even contact met ons op. Wij kunnen voor u een profiel maken en deze risico’s groten deels in kaart brengen. Wilt u bepaalde risico’s verzekeren dan kan dat via een van onze partners. Let op! Wij bemiddelen slechts en verkopen geen financiële producten.

Lijkt het starten als ZZP-er interessant, maar wil je meer informatie?

Neem dan nu contact met ons op en vul het  formulier in en vermeld daarbij je vraag.

De DWV Consultant neemt dan direct contact op om al je vragen te beantwoorden.